OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nå kan du komme med innspill til felles skoleregler

Foreldre og foresatte til elever under 18 år inviteres nå til å være med på å utarbeide blant annet skoleregler for de videregående skolene i Nordland.

Erstatter ordensreglement

1 august 2024 trer ny opplæringslov i kraft.  Dette fører til at Nordland fylkeskommune skal vedta en forskrift om skoleregler, som skal erstatte dagens ordensreglement.  Forskriften skal behandles i Nordland fylkesting i juni 2024, og trer i kraft 1. august 2024. Forskriften vil bli publisert på Lovdata.

Forskriften skal inneholde:

• Regler om organisering av skoledemokratiet
  • Retter og plikter for elevene (orden og oppførsel)
  • Reaksjoner når elever bryter skolereglene/behandling av slike saker

Fylkeskommunen har nå en høring på forslag til forskrift om skoleregler.

Les høringsutkastet for felles skoleregler her (PDF, 293 kB)

Bruk dette skjemaet for å gi innspill / høringssvar (forms)

Frist for innspill: 15. april 2024.